راهنمای خرید دوربین شکاری – سوالات پیش از خرید دوربین دوچشمی

راهنمای جامع اصطلاحات دوربین شکاری و راهنمای خرید دوربین شکاری Binoculars faq and shopping guide

با سلام در این مقاله هر آنچه که قبل از خرید دوربین شکاری بایست دانست رو بشکلی جامع بررسی مینمائیم امیدواریم مفید واقع شود.

پیشتر نیز مقالاتی در این زمینه درج نمودیم که مطالعه آنها را نیز به شما بازدید کننده محترم توصیه مینمائیم.

 

دوربیـن دو چشمی چیســت؟

دوربین شکاری (دوربین دوچشمی، دوربین ارتشی، دوربین صحرایی) وسیله ا‌ی دستی است برای بزرگنمایی اجسام دور، عمل بزرگنمایی به‌وسیله عبورنور از دو سری لنز مجاور و یک منشور ایستاده صورت می‌گیرد. دوربین‌های شکاری تصویر را مستقیم نشان می‌دهند برعکس تلسکوپ‌ها که تصاویر را وارونه می‌نمایانند.

معمولاً بر روی دوربینهای دوچشمی سه رقم حک شده‌است. رقم نخست که به نشانه x ختم شده‌است، مثلاً ۶x، بیانگر آن است که دوربین تصویر را چند برابر اندازه واقعی درشت تر می‌کند. رقم دوم، مثلاً ۳۰ یا ۳۵، قطر عدسی شیئی را به میلیمتر نشان می‌دهد. اگر بزرگنمایی عدسی را ثابت فرض کنیم، هرچه قطر عدسی شیئی بیشتر باشد تصویری روشنتر بدست می آ‌ید. این نوع دوربین در واقع در نور کم کارایی بهتری دارد. دوربینهایی با مشخصات ۳۰×۶ یا ۳۵×۷ برای مقاصد عمومی مناسب هستند. رقم سوم بیانگر آن است که از فاصله ۱۰۰۰ یاردی (۹۱۰متری) یک منطقه‌ با چه پهنایی مشاهده می‌شود.

 

وجه تمایز دوربین های شکاری از یکدیگر در چیست؟

نوع جنس بدنه دوربین و آلیاژ آن (از لحاظ میزان مقاومت و وزن) ، نوع ساخت از لحاظ ضد آب بودن یا نبودن ، دارا بودن یا عدم وجود گاز داخلی (جهت ممانعت از ورود آب و گرد و غبار که خلوص این گاز داخلی منجر به تصویری شفافتر میشود) ، نوع کیفیت منشور بکار رفته (از لحاظ بیشترین یا کمترین انتقال نور ) ، نوع لنز بکار رفته ( استفاده از لنزهایی جدید تخت یا فلت یا استفاده از لنزهای محدب ) و همچنین نوع تراش لنز (از لحاظ صیغل و کمترین انحراف نور) ، نوع پوشش لنز های دوربین (کوتینگ عدسی ها) ، میزان قطر عدسی شیئی (هر چقدر عدسی شیئی بزرگتر باشد قیمت و هزینه ساخت بالاتر میرود) ، میزان بزرگنمایی (که به بزرگنمایی عدسی چشمی مرتبط است) ، متعلقات جانبی یک دوربین ، کمپانی سازنده آن (بِرَند brand ) و استانداردهایی که در تولید دوربین استفاده شده باشد.

توجه به تک تک بخش هایی که عنوان شد تاثیر بسزایی در کیفیت یک دوربین داشته و قیمت گذاری دوربین بر اساس تکنولوژی های بکار رفته در آن ، صورت میپذیرد.

 

با دوربین ۸X30 تا چند کیلومتری را میتوان دید؟

کیفیت ساخت دوربین که در پاراگراف بالا بدان اشاره شده و همچنین بزرگنمایی بالاتر با قطر دهانه بزرگتر ، برد بالاتر را تضمین میکند با اینحال چون یک شاخص معین برای تخمین برد یک دوربین وجود ندارد! هیچ سازنده ای بردی را عنوان نمیکند. نمیتوان قطعی اعلام کرد که مثلا یک آهو در فاصله سه کیلومتری قابل مشاهده است یا نه!. اوضاع جوی و ابعاد جسمی که مشاهده اش میکنیم در برد دوربین ها تاثیر بسزایی دارد.

مثلا در یک روز با آسمانی صاف و پاک “برج میلاد تهران” از فاصله ۳۰ کیلومتری با چشم غیر مسلح براحتی دیده میشود اما در روزهای غبار آلود همین برج با دوربین دوچشمی از فاصله ۵ کیلومتری بسختی و در هاله ای خاکستری رنگ بشکل “شبه مانند” دیده میشود. با اینحال برای تخمین برد دوربین شکاری یک قاعده کلی وجود دارد که مطلق نیست! مثلا میخواهیم بدانیم با دوربین ۸×۳۰ پلاک یک اتوموبیل تا چند متری قابل رویت است.

فرض میگیریم در یک روز آفتابی با آسمانی صاف ، اعداد و حروف پلاک یک خودرو را نظاره میکنیم و تا ۱۵ متری این پلاک قابل خواندن است! حال اگر عدد ۱۵ متر را در بزرگنمایی دوربین یعنی عدد ۸ ضرب نمائیم فاصله ی بدست آمده میشود ۱۲۰ متر ، یعنی با استفاده از یک دوربین شکاری ۸X30 میتوان پلاک اتوموبیل را در فاصله ۱۲۰ متری را مشاهده و اعداد و حروف روی پلاک را براحتی فاصله ۱۵ متری که با چشم ناظر بودیم ، تشخیص داد.

این قاعده کلی را به اجسام بزرگتر و یا کوچکتر نیز میتوان تعمیم داد.

 

در ادامه مفاهیم کلی بکار رفته در دوربین های شکاری را مورد بررسی قرار میدهیم

 

بزرگنمایی و قطر عدسی شیئی :

این دو ، دو فاکتور مهم درباره هر دوربین شکاری ست که در کل دوربین ها را بر اساس این دو معیار نامگذاری و طبقه بندی میکنند که بصورت دو عدد بر روی دوربین نوشته شده اند. همانند ۸X25 و ۱۰X42 (ده در چهل و دو خوانده میشود) عدد سمت چپ بیانگر میزان بزرگنمایی دوربین است که به ما می گوید ، تصویر پشت میدان دید ، چند برابر چشم غیر مسلح بزرگ شده است.
برای مثال در دوربین ۱۰X40 ، تصویری که از جسمی در فاصله ۱۰۰۰ متری پشت این دوربین می بینیم ، همان تصویری است که با چشم غیرمسلح از فاصله ۱۰۰ متری ( یک دهم فاصله معمول ) مشاهده می کنیم . عدد سمت راست هم نشان دهنده اندازه دهانه دوربین و یا قطر عدسی شیئی برحسب میلی متر است . هر چه عدسی بزرگتر باشد ، از جسم مورد نظر جزئیات و وضوح بیشتری را شاهد هستیم.

اما در مورد بزرگنمایی این موضوع برعکس است . بطور کلی هرچه میزان بزرگنمایی در یک دوربین با قطر شیئی ثابت ، بیشتر شود ، کیفیت تصویر افت میکند. در هنگام رصد اغلب اجرام آسمان ، اهمیت قطر عدسی شیئی مهمتر از میزان بزرگنمایی است . چون در مورد اجرام کم نور اعماق آسمان که به سختی دیده میشود، وضوح بالاتر یافتن را آسانتر میکند. دوربین ۱۵X70 بدون شک ستارگان و اجرام بیشتری نسبت به ۱۵X56 نمایش خواهد داد. هرچند که میزان بزرگنمایی هر دوی این دوربین ها یکسان است.

رابطه قطر عدسی شیئی در یک دوربین با میزان جذب نور ، رابطه مربعی است. یعنی با افزایش دو برابری قطر شیئی میزان جذب نور چهار برابر میشود.

حداقل قطر دهانه دوربین های دوچشمی مناسب رصد ، ۵۰ میلی متر است . اندازه های کمتر می تواند برای شکار و دید در روز مناسب باشد. علاوه بر این حداقل بزرگنمایی مناسب جهت نجوم ۱۰ برابر است.

 

میدان دید (field of view)

میدان دید عبارتست از مقداری از پهنه زمین یا آسمان که توسط دوربین دوچشمی در برابر چشمانمان قرار میگیرد و برای بیان آن از واحد درجه استفاده میشود. اندازه میدان دید چشم غیر مسلح ۱۳۵ درجه است . آن دسته از دوربین ها که دارای میدان دید بسیار باز هستند به دوربین های wide angle معروفند که بطور معمول برای دید در روز و بخصوص مواردی که هدف مورد نظر در حال حرکت است . همانند مسابقات اسب سواری ، کاربرد دارند. در استاندارد ژاپنی دوربین با میدان دید ۶۵ درجه به بالا و در استاندارد اروپایی ، میدان دید ۶۰ درجه به بالا از این دسته دوربین ها هستند.
بطورکلی رابطه میدان دید و بزرگنمایی بصورت معکوس است و با افزایش یکی دیگری کاهش می یابد برای مثال میدان دید دوربین ۲۰×۶۰ حدود ۳ درجه و ۱۵×۷۰ حدود ۴.۶ درجه است . اغلب سازندگان دوربین های دوچشمی ، اندازه میدان دید را بصورت پهنا برحسب فوت در فاصله ۱۰۰۰ یــارد بیان میکننـد. این بدان معناست که منظره ای که از درون دوربین و در فاصله ۱۰۰۰ یاردی می بینیم، دارای پهنای x فوت است.

مفهوم پهنای دید در 1000 متر یا Feild of View

برای مثال ممکن است بر روی دوربینی اندازه میدان دید بصورت مقابل نوشته شده باشد: ۳۲۵feet at 1000yard که به این معنی که منظره ایکه در فاصله ۱۰۰۰ یاردی ماست و از درون چشمی دوربین شاهد آن هستیم، دارای عرضی برابر ۳۲۵ فوت است . برای تبدیل این واحد به درجه ، عدد بر حسب فوت را بر ۵۲.۵ تقسیم می کنیم. در مورد مثال ذکر شده : ۲/۶ درجه = ۵۲.۵ ÷ ۳۲۵ میدان دید این دوربین است.
در دوربین های روسی این معیار بر حسب متر بیان میشود. مثلاً بر روی دوربین ۲۰×۶۰ روسی چنین نوشته شده است : ۶۲m at 1000 که همچون مورد قبل بیانگر این است که منظره ای که در فاصله ۱۰۰۰ متری دوربین از درون چشمی دیده میشود ، دارای پهنایی برابر با ۶۲ متر است . برای تبدیل این واحد به درجه ، کافیست پهنای برحسب متر را بر ۲۰ تقسیم کنیم ۳.۱=۲۰÷۶۲ یعنی میدان دید این دوربین ۳.۱ درجه است.

 

توان گردآوری نور

توان گرد آوری نور بیانگر میزان نوری است که می تواند وارد ابزار شود و به عبارت دیگر با مساحت عدسی شیئی رابطه مستقیم دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، توان گردآوری نور با مربع قطر شیئی رابطه مستقیم دارد. برای مثال : یک دوربین ۸×۵۰ نسبت به دوربین ۸×۳۰ ۲.۸ برابر نور بیشتری جمع میکند. در واقع در دوربین ۸×۵۰ همه چیز به اندازه ۲.۸ برابر روشنتر از ۸×۳۰ بنظر میرسد. این مقدار برای یک منجم به این معنی است که هر ستاره و کهکشانی با ۱/۱ قدر ، روشنتر دیده میشود.

 

مردمک خروجی (exit pupil)

مردمک خروجی اندازه یا قطر پرتو نوری (به میلیمتر ) است که از چشمی دوربین خارج میشود. برای اندازه گیری قطر مردمک خروجی می بایست قطر عدسی شیئی را بر بزرگنمایی تقسیم کنیم.

برای مثال : قطر مردمک خروجی در دوربین ۱۰×۵۰ برابر ۵ میلی متر است . وقتی چشمان ما به تاریکی عادت کند، مردمک چشمان ما بازتر میشود تا نور بیشتری به چشم ما برسد. این میزان از ۵ تا ۹ میلی متر متغیر است که بسته به سن افراد متفاوت است . در حالیکه در هنگام روز این مقدار در حدود ۲ تا ۴ میلی متر میرسد. با افزایش سن ، هماهنگی بین تاریکی و میزان باز شدن مردمک چشم کاهش می یابد. افرادی با سن کمتر از ۳۰ سال که در نواحی با آسمان تاریک زندگی میکنند، مردمک چشمانشان تا بیش از هفت میلی متر باز میشود. در حالیکه در افراد مسن تر قطر گشودگی مردمک ۶ و در مواردی با سن بیشتر به ۵ میلی متر میرسد. باید توجه داشت که حداکثر گشودگی مردمک در افراد هم سن هم میتواند متفاوت باشد.

اگر از دوربینی استفاده می کنیم که قطر مردمک خروجی اش بیش از حداکثر قابلیت بازشدن مردمک چشم ماست. بایست بدانیم که نمی توانیم از حداکثر قابلیت دوربین استفاده کنیم و تصاویر را کمی کم نورتراز آنچه دوربــین ارائـه میدهد می بینیم . چون در این حالت قدری از نور رسیده به چشم به هدر میرود.

برعکس اگر از دوربینی استفاده می کنیم که قطر مردمک خروجی اش کمتر از قابلیت باز شدن مردمک چشمان ما باشد ، در این حالت نمی توانیم از تمام توان چشمانمان در رصد استفاده کنیم . ایده آل ترین حالت زمانی است که قطر مردمک خروجی دوربین با میزان گشودگی مردمک چشمان ما برابر باشد که در این صورت هیچ نوع اتلاف نوری را شاهد نیستیم.

 

سیستم فوکوس

۱- سیستم فوکوس هر چشمی بصورت مجزا و مستقل

مانند دوربین الصغر اشتاینر که برای تنظیم فوکوس بایستی هر دو دست درگیر تنظیم چشمی ها شوند. این نوع فوکوس کاربرد های خاص دارد و تقریبا منسوخ شده است.

۲- سیستم فوکوس مرکزی

در این نوع سیستم فوکوس نیازی نیست هر دو دست را درگیر نمائید. قربیلکی در وسط دوربین نصب شده که با چرخش آن به طرفین عمل فوکوس انجام شده و جهت رفع دوبینی برای اشخاصی که یک چشمشان ضعیف تر است نیز با چرخش چشمی سمت راست فوکوس نهایی انجام می پذیرد این نوع فوکوس در نوع دو نوع داخلی و بیرونی طراحی شده است

در فوکوس داخلی ، عمل فوکوس با جابجایی لنزها در فضای داخلی دوربین انجام میگرد که بهترین نوع فوکوس نیز همین نوع میباشد. برند های معتبر از فوکوس مرکزی داخلی بهره میبرند. و در نوع فوکوس مرکزی بیرونی ، هنگام چرخاندن قربیلک عدسی های چشمی به بیرون و یا داخل حرکت میکنند.

 

راحتی چشم ( eye relief )

این پارامتر بیانگر فاصله ای است که چشمان ما میتواند از چشمی دوربین داشته باشد. بنحوی که کل میدان دید را به وضوح و آسانی مشاهده کنیم .

نمایی از فاکتور راحتی چشم یا eye relief factor

این شاخص هرچه بیشتر باشد ، کار با دوربین راحت تر است . این مورد بخصوص برای افرادی که از عینک استفاده میکنند، اهمیت دارد. در حالت معمول فاصله میانگین چشمان انسان از قسمت داخلی لنز عینک حدود ۱۲ تا ۱۴ میلی متر است . علاوه بر این ضخامت عدسی عینک حدود ۴ تا ۶ میلی متر است . در این صورت برای چنین افرادی پارامتر eye relief حداقل باید ۱۶ تا ۲۰ میلی متر باشد. البته باید توجه داشت که افرادی که از عینک استفاده می کنند فقط در صورتی که چشمانشان آستیگمات است باید حتماً از عینک استفاده نمایند.

در غیر اینصورت در هنگام رصد میتوانند از عینک استفاده نکنند و در عوض پیچ تنظیم فوکوس را تغییر دهند و برای چشمانشان تنظیم کنند. در صورتی که مجبور هستید از عینک استفاده کنید ، می توانید ، با گشودن لاستیک اطراف چشمی ( در اکثر دوربین ها این پوشش وجود دارد) میدان دید تصویر را بالا ببرید. اگر هم از عینک استفاده نمی کنید ، این پارامتر می تواند در راحتی کار موثر باشد . بطوری که احتیاج نیست چشمان خود را به چشمی دوربین بفشاریم . نکته مهم دیگر این است که با افزایش میدان دید ، شاخص eye relief کاهش می یابد.

 

اندود اپتیک ( optical coatings )

اندود اجزای دوچشمی از قبیل عدسی شیئی ، چشمی و منشورها باعث کاهش میزان جذب و انعکاس نور در آنها شده و بیشتر نور دریافتی را از خود عبور میدهد. انعکاس نور در دوچشمی ها از جمله معایب این ابزار است . یک قطعه شیشه معمولی ، حدود ۴ تا ۵ درصد نور را باز می تاباند. با اندود چند لایه عدسی ها ، میتوان انعکاس نور را تا ۵۰% یا حتی بیشتر کاهش داد. این انعکاس ها باعث ایجاد تصاویری شبح گون شده ، علاوه برآن از کیفیت تصویر میکاهد.

مشاهده انواع سیستم اندود لنز - کوتینگ عدسی ها

در صورتی که یک سطح از شیشه را با لایه نازکی از Mgf2 بپوشانیم ، میزان انعکاس نور به ۱.۵ تا ۲ % کاهش می یابد. اندود دو لایه ( multi-coatings ) می تواند میزان انعکاس نور را به ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد برساند که باعث بهبود کنتراست تصویر میشود.

بطور کلی ما چهار نوع اندود برای لنز ها و منشورها داریم که بدین شرح است :

۱ ) اپتیک اندود شده ( coated optics) ( c) : در این نوع اندود یکی از سطوح یک یا چند لنز دوربین اندود میشوند.
۲ ) اندود کامل (fully coated) (FC) : که در آن تمامی فضای بین لنزها اندود میشود.
۳ ) اندود لایه ( multi coated) ( MC): که در آن یک یا چند سطح از یک یا چند لنز در دوربین ، از دو طرف اندود میشود. در این حالت ممکن است بعضی از لنزها اندود نشود و یا بعضی از لنزها فقط در یک جهت اندود شود.
۴ ) اندود کامل دو لایه fully multi coated) FMC): که تمام فضای بین لنزها از دو جهت اندود میشود.

بهترین نوع اندود نوع چهارم (FMC) است که البته از انواع دیگر گرانتر میباشد. برای مثال در دوربینی با ۱۴ سطح شیشه میزان جذب نور ، در دوربین اندود شده از نوع “سی” ۴۷% ، با اندود ” اف سی” ۱۷% ، اندود “ام سی” ۱۱% و اندود ” اف ام سی” ۵% است . یعنی در اندود “اف ام سی” ۹۵% نور از دوربین عبور میکند که ایده آل است و خیلی سخت بتوان از این حد فراتر رفت.

بطور کلی اندودهای به رنگ سبز و بنفش بهترین نوع اندود برای دوربین های دوچشمی است ، اندودهایی به رنگ زرد ، نارنجی و قرمز چندان مناسب نیستند و مقدار زیادی از نور ورودی را جذب می کنند با تمام این اوصاف نمیتوان درباره کیفیت اندود یک دوربین تنها بوسیله رنگ آن با اطمینان قضاوت کرد.

 

منشور ( PRISM )

برای آنکه تصویر نهایی در دوربین های دوچشمی همانند تلسکوپها وارونه جانبی یا معکوس نباشد. در داخل لوله های آنها از تعدادی منشور استفاده میشود. نحوه چینش و آرایش این منشورها در داخل دوربین به دو صورت میباشد: روش مستقیم ( Roof PRISM ) و روش زیگزاگی ( Porro prism ) یا کج بین.

مقایسه ساختار منشور مستقیم با منشور زیگزاگی

مقایسه ساختار منشور مستقیم با منشور زیگزاگی roof VS porro Prism

روش مستقیم ( Roof prism ) : با استفاده از این روش ، دوربین های ساخته شده سبکتر و کوچکتر هستند و ساختار آنها پیچیده تر ساخت آنها دشوارتر و قیمتشان نسبت به مدل زیگزاگی بیشتر است . در ساخت این نوع دوربین ، کوچکترین بی دقتی ، کیفیت دوربین را بشدت کاهش میدهد. علاوه بر ایــن نور بیشتری جذب میکنند و تصویر کمی تیره و تارتر نسبت به مدل دیگر ارائه می دهد. کمپانی های بزرگ زاواروسکی ، میوپتا و ونگارد از این روش در ساخت دوربین استفاده می کنند. این نوع دوربین برای کسانی که دائم در حال فعالیت هستند و دوربین در تمام مدت می بایست بر گردنشان آویزان باشد ، همانند شکارچیان و سربازان( بدلیل سبکی و کوچکی) توصیه میشود و برای کار رصد نیز بسیار مناسب است.

ساختار منشور مستقیم roof prism
ساختار منشور مستقیم roof prism

روش زیگزاگی (Porro prism) : این نوع دوچشمی ها ، عموماً در دو نوع BK-7 و BAK-4 وجود دارند. تفاوت عمده این دو نوع در جنس منشور است. در نوع BK-7 از شیشه برسیلیکات و در نوع BAK-4 از باریم استفاده میشود. نوع BAK-4 از کیفیت تصویر و وضوح بالاتری نسبت به BK-7 بــــرخــوردار است. که بدون شک قیمت آن هم نسبت به BK-7 بالاتر است . اکثر برندهای معتبر همچون ونگارد و زاواروسکی درباره نوع منشور بکار رفته اطلاعات کاملی ارائه میدهند.

ساختار منشور زیگزاگی یا کچ بین prro prism
ساختار منشور زیگزاگی یا کچ بین prro prism

فاکتور تاریک روشنی ( Twilight Factor )

این پارامتر معیاری برای بازده تصویر و جزئیات مشخص شده در نمای تاریک روشن و با نور کم است. البته باید توجه داشت که این فاکتور تا حدودی در مقابل فاکتور توان عبور نور است. چون فاکتور توان گردآوری و عبور نور با معکوس مجذور قطر مردمک خروجی رابطه دارد و می دانیم که هرچه قطر شیئی بیشتر شود ، قطر مردمک خروجی بیشتر شده ، فاکتور عبور نور کاهش می یابد. سپس با افزایش (Twilight Factor) ، ممکن است که عامل مهمی مثل فاکتور عبور نور( Light transmission ) کاهش یابد.

 

توان تفکیک (Resolution)

این عامل میزان توانایی دوربین برای یافتن جـزئیات را به ما نشان میدهد. علاوه بر این ، با افزایش این توانایی ، رنگهای تصویر وضوح و شدت بیشتری خواهند داشت . توان تفکیک با تغییر اندازه شیئی تغییر میکند. هرچه قطر شیئی بیشتر باشد، جزئیات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

واحد محاسبه توان تفکیک چشم انسان در حدود ۶۰ ثانیه قوس است. رابطه تئوری یافتن توان تفکیک دوربین ، از تقسیم عدد ۱۱۶ بر قطر شیئی برحسب میلیمتر بدست می آید. برای مثال : توان تفکیک دوربینی با قطر شیئی ۵۰mm حدوداً برابر ۲.۳ ثانیه قوس است
باید توجه داشت که توان تفکیک محاسبه شده بصورت تئوری است . در حالیکه در عمل ، این مقدار میتواند با توجه به کیفیت اپتیک ، شرایط جوی و توان چشم افراد تغییر نماید.

 

دسته بندی دوربین ها

 

بطور کلی دوربین های شکاری را از نظر اندازه میتوان به چهار دسته تقسیم کرد:

۱- دوربین های کوچک : دوربین هایی هستند که قطر عدسی شیئی آنها کمتر از ۵۱ میلیمتر است . مانند ۳۰*۸ ، ۴۵*۱۲ ، ۵۰*۷ و ۵۰*۱۵ .

۲- دوربین های متوسط : آنهایی که قطر عدسی شیئی بین ۵۱ تا ۸۱ میلیمتر دارند. مانند ۶۰*۲۰ ، ۷۰*۱۵ و ۸۰*۲۰ .

۳- دوربین های بزرگ : شامل ابزارهایی میشوند که قطر عدسی شیئی شان بین ۸۱ تا ۱۰۱ میلیمتر است . مانند دوربین ۱۰۰*۲۵ .

۴- دوربین های بسیار بزرگ و با کاربری نظامی : دوربین های غول پیکری هستند که قطر عدسی شیئی شان بیش از ۱۰۱ میلیمتر است . مانند ۱۲۰*۲۰ و ۱۵۰*۴۰ .

 

انواع دیگر دوربین ها

۱- دوربین هایی با بزرگنمایی متغیر
در این سری از دوربین ها معمولاً در کنار چشمی راست ، یک اهرم تعبیه شده که با حرکت دادن آن چشمی دوربین به جلو عقب حرکت می کند و متعاقب آن بزرگنمایی زیاد و کم میشود. شاید چنین دوربینی برای امور نظامی و نیز شکار و دید در روز مناسب باشد. اما از آنجا که در ساختار آن چندین عدسی اضافه تعبیه شده تا این دوربین چنین قابلیتی پیدا کند و هر کدام از این عدسی ها می توانند ، مقـــداری نور جــذب و کنتراست تصویر را کاهش دهند، چنیــن دوربین هایی برای کاربری نجومی قابل توصیه بنظر نمیرسد . حتی در هنگام روز نیز تصویری که این دوربین ها ارائه می دهند قدری تیره و مبهم و از شفافیت کمتری برخور دار است.

۲- دوربین های مجهز به قطب نما
نـوع دیگری از دوربین های دوچشمی هستند که در داخل آنها قطب نما وجود دارد و به کمک آن میتــوان زاویـه سمـت را از داخل چشمی مشاهده نمود. این قابلیت بخصوص می تواند گره گشای رصدگران هلال ماه باشد. به این صورت که با دانستن اختلاف سمت بین ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید ، بسادگی میتوان محل هلال را در آسمان مشخص کرد. این چنین دوربین هایی از آنجا که برای کاربری نظامی طراحی میشوند ، اغلب کیفیت اپتیکی عالی و به همان نسبت قیمت بالایی دارند.

۳- دوچشمی های تلسکوپی
در حال حاضر یک دوربین از این خانواده در ایران وجود دارد که عدسی شیئی ۱۰۰ میلیمتر و بزرگنمایی پایه ۲۵ برابر دارد. در این دوربین ها همچون تلسکوپ میتوان با تعویض چشمی از بزرگنمایی های بالاتر استفاده کرد. چنین دوربین هایی علیـــرغم قیمت بالایشان کاربردهای فوق العاده ای دارند.

۴- سایر دوربین هایی با کاربری خاص: همچون image stabilized ، opera ، مادون قرمز و ….

نمایی از دوربین های اوپرا opera و image stabilized
نمایی از دوربین های اوپرا opera و image stabilized

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال نو شما مبارک - درسال جدید بهترین ها را برایتان آرزومندیم.
+