تلسکوپ یا میکروسکوپ ؟ مسئله اینست! کدام یک را انتخاب کنم؟

تلسکوپ یا میکروسکوپ ؟ مسئله اینست! کدام یک را انتخاب کنم؟

قصد خرید یه هدیه دارید. یا میخواهید برای فرزند خود تلسکوپ و یا میکروسکوپ بخرید اما بین انتخاب تلسکوپ یا میکروسکوپ مرددید! خوب شاید این مطلب بتواند در انتخاب کمکتون کنه!!

تلسکوپ چیست؟ میکروسکوپ چیست؟

قبل از انتخاب بین تلسکوپ یا میکروسکوپ بایست بدانیم که هر یک چه کاری انجام میدهند.! در یک جمله بطور عامیانه و ساده اینطور میشه گفت که تلسکوپ وسیله دیدن اجرام آسمانی دور دست ماننده “ستارگان ، سیاره ها ، سحابی ها …..” اما میکروسکوپ نقطه مقابل تلسکوپ بوده و میکروسکوپ وسیله دیدن اجرام کوچک اطراف ماست که برخی بعلت ریزی زیاد با چشم قابل رویت نیست مانند گلبول قرمز خون و امثال آن.

 

در ادامه مهارت لازم برای استفاده از میکروسکوپ و تلسکوپ رو مختصراً بررسی میکنیم:

 

در مورد میکروسکوپ …

برای استفاده از میکروسکوپ اپتیکی نیازی به داشتن مهارت و دانشی خاص ندارید. هر کسی براحتی میتواند با میکروسکوپ کار کند و روش استفاده در تمام مدلها تقریبا یکسان است. فقط کافیه نمونه را روی محل مربوطه قرار داده میزان نور رو تنظیم نموده ، عدسی شیئی و چشمی دلخواه رو انتخاب و شروع به فوکوس کردن نمائید به همین راحتی البته برای کار با عدسی شیئی ۱۰۰ برابر بایست از روغن امرسیون و در برخی موارد از فیلترهای رنگی برای تغییر رنگ نور عبوری نیز استفاده نمائید.

اما در مورد تلسکوپ…

در مورد تلسکوپ شرایط بسیار متفاوته. شما بایستی استقرار رو بلد باشید. بیاد دارم اولین باری که با تلسکوپ آئینه ای ۱۱۴ میلیمتری سعی داشتم ماه رو رصد کنم فقط ۲۰ دقیقه درگیر تنظیم تلسکوپ بودم دست آخر هم ماه وسط تصویر خوب تنظیم نشد.

مهارت این کار بصورت تجربی و توی استفاده در دراز مدت بدست میاد ، قطبی نمودن مدلهای استوایی هم واسه خودش داستانیه و بایست جهت یابی و کار با قطب نما رو هم بلد باشید

باید مختصات حدودیه جرمی که دنبالش هستید و همچنین ساعت مناسب برای رویت اون جرم آسمانی رو بدونید و اگر میخواهید رصد موفق و کیفیتی معقول رو تجربه کنید باید حتما حتما از شهر فاصله بگیرید. (که البته همه گان شرایط و امکانات خارج شدن از شهر محل زندگی خود رو ندارند.)

متاسفانه راجع به اجرام سماوی و مختصاتشون کتاب و اطلاعات فارسی زیادی در دسترس نیست مطالب عمدتا اطلاعات گنگ و گیج کننده و کلی گویی شده درج شده اند.
البته برای یافتن مختصات اجرام سماوی میتوان از تکنولوژی های روی تلفن های همراه هوشمند نیز بهره برد! اگر یک گوشی موبایل که ژیروسکوپ داره در اختیار دارید ، میتوانید برنامه Google Sky رو بروی گوشی خودتان نصب کنید و با اجرا کردن برنامه میتوانید موقعیت و زاویه اجرام رو پیدا کنید.

فرض کنید دنبال سیاره ژوپیتر (مشتری) هستید اگه برنامه ، مشتری رو زیر خط افق نشون بده یعنی این که در این ساعت امکان رویت سیاره مشتری در آسمون منطقه شما وجود نداره و بایستی زودتر و یا کمی بعد دوباره سعی کنید. (اگر توی اپ استور اپل و یا گوگل پلی اندروید هم جستچو نمائید اپلیکشن های متنوعی در این زمینه میتوانید پیدا کنید)

اگر هم بین دو مدل تلسکوپ شکستی و بازتابی مردد مانده اید.

این توضیح را بدهم که بهتره از تلسکوپ شکستی با پایه استوایی استفاده کنید چرا که تصویر رو مثل مدل انعکاسی وارونه نشون نمیده و اگه نتوانید برای رصد استفاده کنید لااقل با چشمی ۲۰ برابر بعنوان یک دوربین تک چشمی هم میشه تو طبیعت ازش تا حدودی بهره برد. (هر چند برای این کار هم اولویت استفاده از دوربین شکاریه که حقیقتا تصویرش یه چیزه دیگه است و از لحاظ ابعاد و وزنش و از لحاظ کیفیت تصویر و از لحاظ راحتی در استقرار و حمل بی نظیره)

جمع بندی :

تلسکوپ شکستی یا انعکاسی با قطر عدسی یا آینه زیر ۹۰ میلیمتر بیشتر به اسباب بازی شبیه و کیفیتی معقول برای رصد آماتوری هم نداره و واقعاً کار باهاشون عذاب آوره از لرزشش گرفته که چشم رو خسته میکنه چون معمولا سه پایه مناسب و قرصی ندارند همچنین با قطر کمی که داره جمع آوری نور کمتری هم داره و تصویرش واضح نیست و شخص رو دلزده و خسته میکنه. در مقابلش با همین مبلغی که برای این تیپ تلسکوپ میدهید میتوانید یه میکروسکوپ خیلی معقول و کاربردی تهیه کنید.
پس اگر از من بپرسید که بین “تلسکوپ یا میکروسکوپ” کدام مورد رو انتخاب میکنید! بدون شک میکروسکوپ رو پیشنهاد میکنم. اما اگر میتوانید موانع و مشکلات عنوان شده در مورد استفاده از تلسکوپ رو به نحوی مرتفع کنید قطعا دیدن یک ستاره شبح مانند هم میتونه جذاب باشه. تصور کنید که شما دارید به جرمی نگاه میکنید که فاصله اش با شما با مقیاس های کیلومتر زمینی قابل تصور نیست و شاید چندین هزار سال نوری با شما فاصله داشته باشه و شاید الانی که نظاره گر آن هستید دیگر وجود نداشته باشد و شما نوری که هزاران سال پیش منتشر شده را دارید ملاحظه میکنید. اینجاست که به عظمت عالم هستی و کوچکی خود و قدرت خالق یکتا پی میبرید.

 

امیدوارم این مقاله تونسته باشه تردید شما رو کم کرده و تو انتخاب خرید تلسکوپ یا میکروسکوپ کمکی کرده باشه.

در پناه حق باشید.

1 دیدگاه برای مطلب “تلسکوپ یا میکروسکوپ ؟ مسئله اینست! کدام یک را انتخاب کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال نو شما مبارک - درسال جدید بهترین ها را برایتان آرزومندیم.
+